ویژه
دانوفیلم تبلیغات در فیلم تو ایرانی
  • نقد فیلم
نقد فیلم بنفشه آفریقایی به کارگردانی مونا زندی حقیقی

نقد و بررسی فیلم ایرانی بنفشه آفریقایی + خلاصه داستان و بیوگرافی بازیگران

نقد فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی Banafsheh Afrighaei Movie Review

نقد فیلم بنفشه آفریقایی مونا زندی حقیقی

فیلم بنفشه آفریقایی به کارگردانی مونا زندی حقیقی

بنفشه آفریقایی « Banafsheh Afrighaei Movie » به تازگی وارد چرخه اکران آنلاین گردید که امروز می‌خواهیم نقد فیلم بنفشه آفریقایی را از زوایای مختلف بررسی کنیم. طرح اولیه فیلم بنفشه آفریقایی براساس نگاه انسانی شکل گرفته که در آن انسانیت ارزشمندتر از عشق انسانی تعبیر میگردد. این سوژه در عین حال میتواند درامی پیچیده و روانشناسانه خلق نماید. اما فیلمنامه بنفشه آفریقایی در همان چند خط نخست به پایان میرسد و هرآنچه که تماشاگر در طول فیلم میبیند یک چرخه خسته کننده از تقابل افراد با یکدیگر است که به صورت دائم تکرار میشود. جهت واکاوی بیشتر در نقد و بررسی فیلم بنفشه آفریقایی با فیلم تو ایرانی همراه باشید.

مهمترین ایراد فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی درباره شخصیت پردازی قصه است. تصمیم ابتدایی شکوه برای آوردن فریدون به منزل همسر دومش تصمیمی غیرمنتظره است که فیلمساز می‌بایست در طول قصه دلایل منطقی برای اتخاذ چنین تصمیمی به مخاطب ارائه کند. اما به شکل عجیبی فیلم از ارائه جزئیات به مخاطب خودداری میکند و حتی گذشته فریدون با شکوه را به حال خود رها میکند تا ابهام درباره روابط آنها تا انتهای فیلم باقی بماند. اطلاعات قطره چکانی که فیلمساز به تماشاگر درباره گذشته این دو ارائه میکند کمکی به تماشاگر برای درک بیشتر ارتباط این دو نمیکند. مخاطب در طول فیلم هرگز متوجه نمیشود که عامل جدایی فریدون و شکوه چه بوده و حال چرا باید شکوه چنین حس فداکاری را درباره فریدون تجربه کند که او را از آسایشگاه به منزل همسر دومش ببرد. ضلع سوم این مثلث شخصیت رضاست همسر دوم شکوه که فیلم هرگز دلیل محکمی برای موافقت او با تصمیم شکوه ارائه نمیدهد. زمانی که فریدون به منزل رضا و شکوه پا میگذارد تقابلی ناخواسته میان دو مرد شکل میگیرد اما این برخوردها درحد رقابت سر تخته بازی کردن خلاصه میشود.

نقد فیلم بنفشه آفریقایی مونا زندی حقیقی

تمام طول فیلم هیچ دیالوگ مهمی میان رضا و فریدون برقرار نمیشود در صورتی که برای شکل گیری درام نیاز به بسط و گسترش شخصیت و ورود به ذهن آنهاست. اما فیلم اعتقادی به چنین رویکردی ندارد و میانه فیلم را به دیالوگ‌های خسته کننده میان آنها که بخشی از آن درباره نقد به حضور فریدون در خانه و بخش دیگرش خاطرات مینی مالیستی از گذشته شکوه و فریدون است خلاصه میشود. کلید واژه‌ای که میتوانست تقابل این دو شخصیت را جذاب نماید، اشاره به گذشته این دو در زمان جدایی شکوه از فریدون است؛ ارتباطی که اونم سربسته باقی میماند. فیلمنامه بدون فراز و فرود فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی داستان فرعی را نیز در خود قرار داده است. داستان دختر جوانی که قصد مهاجرت همراه پسرکی را دارد، شخصیتی که کاملاً بدون ارتباط به قصه است و غیب شدنش میان داستان نیز جز افزایش بی‌دلیل دقایق فیلم هیچ دستاوردی برای قصه همراه ندارد. نکته عجیب درباره بنفشه آفریقایی اینه که فیلم علناً در میانه داستان شخصیت فریدون که کماکان هیچ نکته مهمی درباره او نمیدانیم را به حال خود رها کرده و به رابطه رضا و شکوه میپردازد. رابطه‌ای که قراره عاشقانه باشد و برای شکل گیری آن چند سکانس آواز و یاد ایام کردن نیز گنجانده شده که نمیتواند کاری از پیش ببرد.

از مطلب دانلود فیلم بنفشه آفریقایی دیدن کنید.

نقد فیلم بنفشه آفریقایی مونا زندی حقیقی

فیلم ایرانی بنفشه آفریقایی حتی برای پایان دادن به ماجرای حضور فریدون در منزل شکوه و رضا به سراغ بدترین گزینه ممکن میرود. مونا زندی حقیقی که در طول قصه موفق نشده شخصیت بسازد و تماشاگر را با آدمهای قصه همراه کند، یکباره فرزندان فریدون را برای بردن به خانه شکوه میفرستد و روز بعد ناگهان بدون هیچ توضیح مشخصی، خبر مرگ فریدون از راه میرسد. پایان ضعیف و سرهم بندی شده برای خاتمه دادن به حضور همسر سابق در خانه همسر فعلی که هرگز مشخص نمیشود چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد. شاید تنها بازی بازیگران است که توانسته فیلمنامه و کارگردانی ضعیف بنفشه آفریقایی را تاحدی کمرنگ کند. تماشای رضا بابک در فیلم بنفشه آفریقایی فرصت خوبی بوده که نصیب تماشاگران شد. بازیگری که در سالهای اخیر به نوعی از سینما کنار گذاشته شده و حالا در این فیلم فرصت دوباره ای برای ملاقات با تماشاگران سینما کسب کرده و بازی خوبی ارائه داده است. البته فاطمه معتمداریا هم که در دوران بازیگری نقش‌های مشابه شکوه را بارها ایفا کرده و تبدیل به کلیشه تمام عیار از زنان زحمتکش شده که در نقش شکوه بازی روانی ارائه داده است.

نقد فیلم بنفشه آفریقایی مونا زندی حقیقی

انتخاب سعید آقاخانی در نقش رضا شاید انتخاب چندان مناسبی به نظر نرسد اما میتوان گفت که آقاخانی هم توانسته از پس این نقش برآید؛ هرچند که دیالوگ و رفتار او گاهی وجه کمدی نقش را برجسته میکند. مجموعاً باید گفت فیلم بنفشه آفریقایی در ایده اولیه خود باقی مانده و برنامه برای بسط و گسترش قصه نداشته است. درحالی که در چنین درامی، شخصیت پردازی اصلی ترین اولویت فیلمنامه محسوب میشود، ولی در اینجا فیلم خیلی تمایلی برای واکاوی شخصیتها و ورود به ذهن شان نداشته و از تماشاگر هم میخواهد قصه را همانطور که روایت میشود بپذیرد. بنفشه آفریقایی مونا زندی حقیقی از معدود آثار چند سال اخیر سینمای ایران به شمار میرود که در آن علیرغم وجود بستری تنش‌زا، هرگز به این مسیر ورود نمیکند. شاید باید این ویژگی را از معدود نکات مثبت نقد بنفشه آفریقایی بدانیم که مخاطبش را به جای درگیر کردن در خشونت، به برقراری دیالوگ تشویق میکند، حتی زمانی که پای همسر سابق و زندگی با همسر فعلی مطرح است؛ دیالوگی که سالهاست در جامعه مطرح نمیشود و حل مسائل با خشونت گره خورده است.

بیوگرافی مونا زندی حقیقی کارگردان

مونا زندی حقیقی متولد سال 1351 اهل تهران است و فعالیت خود را به عنوان عکاس در سینما آغاز کرد و بعدها شغل های دیگری از جمله منشی صحنه و برنامه ریز را در پشت صحنه آثار کارگردانان شاخصی از جمله رخشان بنی اعتماد تجربه کرد. زندی حقیقی پس از سالها فعالیت در کنار بنی اعتماد، سال 1384 نخستین فیلم سینمایی بلند بنام «عصر جمعه» را کارگردانی کرد که جوایز فراوانی برای او به ارمغان آورد.

خلاصه داستان فیلم بنفشه آفریقایی

داستان فیلم بنفشه آفریقایی داستان عاشقانه میان شکوه ( فاطمه معتمداریا ) بهمراه همسر دومش رضا ( سعید اقاخانی ) بوده که تصمیم می‌گیرد تا همسر اولش فریدون ( رضا بابک ) که توسط فرزندانشان به خانه سالمندان واگذار شده را به خانه‌شان آورند. شکوه زمانی که تصمیم خود را عملی می‌کند ناخواسته وارد ماجرایی می‌شود که اتفاقات تلخ و شیرینی رخ میدهد و لحظاتی احساسی برایشان رقم میزند.

بازیگران فیلم بنفشه آفریقایی

بازیگران اصلی فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی شامل فاطمه معتمداریا، سعید آقاخانی، رضا بابک، مبین کبیری و ندا جبرائیلی هستند که به عنوان بازیگر اصلی در بنفشه آفریقایی حضور دارند.

1/5 - (1 امتیاز)

0 دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها

ارسال نظر

پست‌الکترونیکی شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *