- نقد فیلم
نقد فیلم مجبوریم به کارگردانی رضا درمیشیان
فیلم مجبوریم اثری متفاوت از رضا درمیشیان بوده که با نقد فیلم مجبوریم میخواهیم زوایای مختلف این اثر سینمایی را در فیلم تو ایرانی بررسی کنیم. رضا درمیشیان یکی از کارگردانان تازه نفس سینمای ایران است که پیشتر اولین جایزه را برای کارگردانی فیلم بغض و لانتوری دریافت کرد. اینبار او سراغ سوژه جدید در فیلم مجبوریم رفته که نمونه دیگری از توانایی وی در فیلم مجبوریم انعکاس دارد. داستان درام فیلم مجبوریم با موضوع حقوق بشر بوده که فوقالعاده خوش ساخت است و با نگاهی انتقادی تلاش میکند مشکلات قانونی قشر آسیبپذیر جامعه زنان را به قاب تصویر بنشاند. پردیس احمدیه در فیلم مجبوریم ایفاگر نقش دختری رنج دیده و فقیر است که از یازده سالگی مجبور بوده برای تامین مخارج زندگی، رحم خود را اجاره بدهد تا زوجهایی که نابارور هستند هم بتوانند صاحب فرزند شوند.
نقد فیلم مجبوریم رضا درمیشیان
درمیشیان که خود نویسنده فیلم مجبوریم بوده با به چالش کشاندن قوانین جامعه تلاش کرده تا این مشکلات زنان در دعاوی قانونی را برجسته کند. کنار درگیریهای رایج میان زنان آسیبپذیر و مردان خشن در فیلم مجبوریم به دیدگاه تازهای درون فیلم میرسیم که به پرسش سوالات اخلاقی میپردازد. بعنوان مثال میشود دردی که گلبهار برای دادن بچه به زوجهای نابارور میکشد را ذکر کرد؛ او باید تعهد دهد که فقط حامل بچه است و پس از بدنیا آمدن بچه، دیگر هیچگونه حقی برای دیدن آن ندارد و مادر او نیست. موضوع فیلم مجبوریم حول محور زنان و شخصیت اصلی آن یعنی گلبهار میچرخد که زندگیاش را صرف مراقبت از دیگران و بشر دوستی میکند. وضعیت اقتصادی ضعیف و نداشتن پشتوانه در دنیای بیرحم باعث شده او به اجبار نامزدش بسوی اجاره دادن رحم برود.
دختر قصه گلبهار ( پردیس احمدیه ) تبدیل به یک دستگاه کودکساز برای نامزدش با بازی مجتبی پیرزاده شده است که نوزادان را به مشتریهای خود میفروشد. دنیای آنها وقتی که متوجه میشوند مجاری رحم دختر در یک عمل ناگهانی سقط جنین در بیمارستان و بدون رضایت وی بسته شده به یکباره از بین میرود. مشکل شخصیت گلبهار بعداز یک سکانس اتفاق میافتد که دختر با یک مرد سن بالا که توانایی بچهدار شدن ندارد به اتاقی خالی میرود. برخلاف شخصیت اصلی فیلم تی تی که در جشنواره خارجی توکیو نیز حضور داشت، در اینجا خبری از لقاح مصنوعی نیست و ظاهراً میتوانند عمل باروری را بصورت طبیعی انجام دهند. نگار جواهریان در فیلم مجبوریم ایفای نقش یک وکیل جوان آتشین را برعهده دارد که میخواهد از حقوق موکل خود دفاع کند و البته شباهت بسیاری به خانم نسرین ستوده ( وکیل حقوق بشر ) دارد و این تشابه زیرسر رضا درمیشیان است که میخواسته نگاه جشنواره را به فیلم مجبوریم معطوف کند و باعث شده وزنه قانون در فیلم شکل گیرد.
بخوانید مطلب دانلود فیلم مجبوریم رضا درمیشیان
فیلم مجبوریم برای تماشا خوبه؟
فیلمنامه فیلم مجبوریم از کیفیت بالایی برخوردار بوده و رضا درمیشیان به کمک تجربههای موفق خود توانسته یک درام زیبا را با بهترین استاندارد فیلمسازی بسازد. کارگردانی رضا درمیشیان در فیلم مجبوریم کاملا حرفهای انجام شده و این موضوع که او نویسنده فیلم بوده توانسته کمک بسیاری به درک صحیح فیلم کند و در نتیجه همهچیز را در جای مناسب خودش بگذارد. آهنگساز فیلم مجبوریم یکی از برترین آهنگسازان ایرانی بنام کیهان کلهر بوده که با آهنگ سنتی دلنشین توانسته موسیقی فیلم را رنگ خوشی دهد. قصه فیلم از خرده روایتهای جالبی برخوردار بوده و بصورت یکپارچه یکی پس از دیگری برای مخاطب قابل درک میشوند تا تماشاگر بتواند بخوبی با شخصیتهای فیلم مجبوریم همراه شود و در دل قصه فرو رود. تماشای فیلم مجبوریم میتواند برای مخاطب ایرانی جذاب باشد و حقایق جالبی درمورد زنان جامعه بدست بیاورد.
اینکه گلبهار مجبور به اجاره رحم بوده نادرست هست. همونطور که دیدین اون مرد برای بچه دار شدن با گلبهار رابطه برقرار کرد و منتظر حامله شدن گلبهار موند. این با رحم اجاره ای فرق میکنه. در حقیقت دختر فروخته میشد و زجر مضاعفی رو تحمل میکرد. در بحث رحم اجاره ای اصلا بسته بودن لوله رحم مشکلی ایجاد نمی کنه چون فقط جنین خانواده دیگه ای رو انتقال میدن اونم نه با برقراری رابطه بلکه توسط پزشک